Lösgjordhet

Jag tänkte att jag skulle skriva om lite tips till att få hästen lösgjord och vad jag själv använder för övningar. Lösgjordhet är ju något man strävar efter antingen man rider dressyr eller hoppning, då det är svårt att utföra en bra ritt på en häst som nte är lösgjord.

Till att börja med vill jag betona hur viktigt det är att hästen får skritta fram ordentligt, jag brukar skritta hästen för hand i 10-15minuter och sedan en stund uppsuttet på långa tyglar.

Men uppvärmningen är inte slut där, man måste även jogga fram hästen. Jag brukar göra så att jag travar längs fyrkantspåret i ungefär fem minuter, utan att ställa några som helst krav på hästen. Bara håller hästen rak och taktmässig i lugn takt i båda varven. Sedan gör jag ungefär likadant fast i galopp, står i lätt sits och galopperar ganska lugnt (med det menar jag inte att hästen ska gå jättesamlat, utan hästen ska galoppera ordentligt genom kroppen utan att speeda, det ska vara full kontroll) och hästen får gärna gå i en lägre form, arbeta sig neråt och framåt. Det gör jag i båda varven.

Sedan kan man börja med lite lösgörande övningar! Jag brukar i största allmännhet göra mycket av- och igångsättningar i ridpasset. Från skritt till trav och tillbaka till skritt.Från skritt till galopp och tillbaka, i skritt. Från trav till galopp och så vidare... Det gör att hästen blir mer lösgjord och även kvick i benen. Om man gör det på volt eller passerar ett hörn så kan man passa på att hålla hästen ställd under av- och igångsättningarna. Börja med att hålla den ställd innåt, när det går bra kan du prova att ställa den utåt.

En övninging som jag tycker väldigt mycket om är en som vi ofta gjorde på träningar för Arnold Assarsson. Man rider på en volt i trav (man kan börja i skritt om man tycker att det är enklare). Ställer hästen innåt och låter bakdelen gå innanför spåret på t.ex. den öppna delen av volten. I andra halvan av volten låter man bakdelen gå tillbaka på spåret. När man gjort det en stund så låter man bakdelen gå utanför på den öppna delen. Sedan kan man växla så att fem steg går bakdelen utanför och fem steg så går bakdelen utanför spåret. Hela tiden ska hästen vara ställd innåt.

Efter det så gör man likadant, fast man har hästen utåtställd.Låt sedan hästen trava på framåt sedan, alltså inte ställd, och låt den gärna sträcka ut halsen lite, framåt och neråt. Kanske låta den pusta lite om den behöver det.

Sen är det dags att byta varv och då böja om "från början" med att ha hästen ställd innåt osv.

Tycker att den här övningen verkligen får hästen mjuk och fin. Försök att rida lika länge i båda varven och sitt inte och nöt i samma i samma varv eller på den här övningen ett helt ridpass. Det här sliter inte på hästen, men man ska alltid försöka variera övningarna i ett ridpass. Så om det t.ex. inte alls skulle fungera i trav, ta ner hästen till skritt och gör kanske bara delar av övningen och se till att klara av dem, för att kanske nästa pass göra hela övningen.

Glöm inte att det är lika viktigt att trava och skritta av hästen efter passet, precis som att värma upp. Låt återigen hästen jobba i en lägre form när du travar av den, håll den i en lugn trav och ställ inga egentliga krav mer än att den ska gå taktmässigt. Rid gärna på åttvolt eller serpentin för att stretcha ut hästen lite och sedan skritta av den ordetnligt. När jag rider i ridhus brukar jag skritta av ute för att hästen ska få lite miljöombyte, så om ni har möjlighet till det är det att rekommendera :-)



Lycka till med ridningen!

Elin

Kommentarer
Postat av: Jennifer

Bra tips :)

2009-07-12 @ 15:28:26
URL: http://jennifersumar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0