Träningsrapport

För: Hannah, på utebanan.
Syfte: Att få henne mjuk och loss i bogarna och checka av att hon var lyhörd, samt att hon inte haltade efter passet.

Hannah kunde inte träna idag (lördag) så det blev igår istället. Hera var lite stel i bogpartiet i början (med all rätt, hon hade trots allt bar skrittats sedan fredagen) så ganska tidigt i passet galopperade jag i lätt sits rynt fyrkantspåret och lät henne hitta balansen.

Sedan travade jag på en åttvolt och var noga med att hon skulle vara ställd och spåra och att hon skulle hålla samma tempo när jag bytte volt. Kruxet för mig är att jag gärna leder eller "drar" i vänstertygeln istället för att trycka med vänsterskänkeln när hon skjuter ut bogen i vänstervarvet. För att motverka det så fick jag även idag stundtals hålla i schabraket med vänsterhanden och så fort jag gör det så slappnar Hera av.

Sedan fick jag galoppera på en volt och jag skulle fokusera på att sitta emot och inte följa med så mycket med sitsen och låta henne hitta balansen. När vi gjort det i båda varven skulle jag rida likadant fast längs fyrkantspåret och hon fick inte länga på steget. Efter det skulle jag sätta upp en "hoppgalopp" och ha henne rak. Jag ska då tänka på att hon har ordentligt tryck i galoppen.

Hera kändes otroligt fin! Jag och Hannah var överens om att hon hade vilat sig i form och att det alltså inte alls hade tagit skada att vila. Hannah tyckte att hon såg finare ut än förra gången och förra gången gick hon också jättefint! Så det var jätteroligt och jag känner mig väldigt taggad för tävlingen på söndag som är i Hallstavik! 

Efter träningen longerade jag henne som sagt och både Hannah och Alex tittade på henne och tyckte att hon rörde sig mycket bra! Sköönt!
 

/ En mycket glad och nöjd Elin



Bild från 2008 strax efter igångsättning från konvalecenten

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0