Träningsrapport

För: Hanna i ridskolans ridhus
Syfte: Få henne att spåra även när hon är ställd och att få henne avslappnad.

Redan i skritten så fick jag jobba med att hon skulle sätta yttre bakben in under sig bättre. Det gjorde jag genom att verkligen sitta "på" bakbenet och tänka att det bakbenet skulle flytta sig först. Så med fokus på det så skulle jag öka och minska volten, men hela tiden ha henne ställd. Det tyckte hon var jobbigt, men hon blev så himla fin!

Sedan red jag serpentiner i trav och skulle då förekomma henne lite med halvhalter så att hon inte skulle öka tempot. Hon skulle även i bågarna vidga vägen hela tiden och forma sig runt innerskänkeln. Efter det så galopperade jag i en ganska samlad galopp runt fyrkantspåret i lätt sitts.

Sen kom det lite svårare. Det var att vi skulle i galopp rida lite öppna längs långsidorna (eller som Hannah kallade det, "mini- öppna") då hon var tvungen att spåra och ändå vara ställd. Jobbigt tyckte Hera, men hon gick så himla fint!! Men det är något som vi ska jobba på. Jag ska också jobba på att inte bära henne med varken höger eller vänster hand (jag tenderar att växla) och att jag inte får spänna mig i fattningarna.

I övrigt så tyckte Hannah att vi har gjort jätteframsteg och att Hera såg väldigt fin ut, urkul! :-)



Hera 2008 strax efter igångsättning från konvalecenten

Kommentarer
Postat av: Susanna

Fin häst :)

2009-06-16 @ 18:30:20
URL: http://susanna1987.blogg.se/
Postat av: Linnéa

din häst ser väldigt fin ut. vad är det för stam? :)

2009-12-15 @ 21:46:10
URL: http://hastliv.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0