Liten avskedstur

Idag så skrittade jag Hera i Hågadalen i ca 50 minuter. Jag kommer att opereras i morgon bitti och blir kvar på sjukhuset i några dagar. Under tiden så kommer min tränare Hannah att rida Hera och mamma kommer att mocka och pyssla med henne. Så jag är säker på att hon kommer ha det jättebra medan jag är borta!

Har pysslat mycket med henne idag och putsat all utrustning så att allt är i toppskick när jag lämnar över det till mamma och Hannah. Nu ska jag snart läggas i på sjukhuset och jag är väldigt förväntasfull och lite nervös. Får hoppas att det kommer gå så smärtfritt som möjligt!

Ha det så bra medan jag är borta!! :)


Kommer sakna Hera, men hon är i trygga händer.

Söndag

Blev en lång dag igår, med utgång med vännerna. Så oj vad trött jag var i morse! Allt jag gjort idag har gått i slow motion, men det har varit ganska skönt att ha segat på i min egen takt. ;)

Idag så var hoppbanan ledig, så jag red lite markarbete med Hera. Hade två hinder på långsidan (som stod där innan). Vet inte vad avståndet var, men red dem inte direkt efter varandra så det spelade inte så stor roll. Idag var fokus på att hon skulle vänta in hindret och inte springa iväg i anridningen. Jag jobbade med sitsen och att jag hela tiden skulle ha ett jämnt stöd i tyglarna. Kortade lädret något hål för att jag verkligen skulle trampa ner ordenligt i stigbyglarna och hitta balansen där och inte i handen.

Tycker att det fungerade bra. Efter att ha hoppat det mycket lilla hindret så gjorde jag en halt i början för att sedan nöja mig med en halvhalt och hoppade hindret på volt. Inte helt oväntat så tyckte Hera att det var jätteroligt att hoppa och försökte fatta galopp även när jag bara skulle trava av henne för att hon tyckte att vi skulle gå en vända till. ;)




Lördag

Hade fullt upp igår så jag hann inte med att blogga.

Hade tänkt rida markarbete med Hera, men ridskolan hade bokat hoppbanan och det var så fint väder, så jag ville gärna passa på att vara utomhus. Jag red henne då lite på dressyrbanan. Hon var lite väl fokuserad på sin omgivning i början. Det är ganska mycket rörelse på klubben, speciellt på en lördag förmiddag.

Men jag försökte att själv inte bry mig om omgivningen och bara rida konsekvent och fokuserat, så det dröjde  inte länge förrän Hera också koncentrerade sig. Hon gick kanonfint i galoppen och även i traven och kunde göra lite tempoväxlingar i alla gångarter vilket hon svarade fint för. Men i slutet så blev hon lite trött och då försökte hon komma undan genom att byta galopp eller bryta av, så då gäller det att jag verkligen rider i varje steg. Avslutade sedan med att skritta av runt anläggningen.



Så duktig flicka!

Freedag

Det är fredag, hästen går fint och mår bra och solen skiner. Livet leker!

Spenderade stor del av dagen istallet och har nu städat lite här hemma. Ska snart göra mig i ordning och åka till min kära vän Akis och mysa med henne och några vänner till och äta pizza! Kan det bli så mycket bättre?

Vad gör ni i helgen? Hoppas att ni får det lika bra!


Andra ridpasset, Sekúr

Red även Sekúr i ridhuset. Skrittade fram honom ute, men han tyckte att en lastbil som tog dynga på ridskolan var lite läskig, så vi höll oss inne resten av ridpasset. Var några månader sen jag red honom och det är verkligen roligt att kunna känna att det är en enorm skillnad på honom sedan dess! Han har blivit mycket starkare, orkar bära sig själv mycket bättre och vill inte bara springa ifrån jobbet hela tiden. Bara att han sedan kunde skritta på långa tyglar är ett stort framsteg. Maja och hennes mamma har jobbat på bra. ;)

Gjorde mycket tempoväxlingar på honom och många övergångar. Gjorde en övning där man går på en volt och ökar och minskar den för att mjuka upp honom ordentligt och få honom runt skänkeln. Han kändes lite smått spänd typ första långsidan, som att han funderade på vem som nu satt på ryggen, men sedan gick han klockrent passet igenom. Riktigt roligt att få möjlighet att rida någon annan än sin egen häst!



Dagens första ridpass, Hera

Red dressyr på Hera i ridhuset. Efter att ha värmt henne så red jag utan stigbyglar. Hon kändes väldigt bra och var pigg och glad efter att ha fått ta det lugnt igår. Tänkte mycket på att vidga vägarna hela tiden och försökte göra lite tempoväxlingar. Jobbade hela tiden med att föregå henne hela tiden och att vara konsekvent. Kändes väldigt fint i slutet! Var en fröjd att rida henne :)

Efter träningspasset så skrittade vi av utomhus, runt anläggningen och Lurbos hagar, vilket var väldigt mysigt då det idag är jättefint väder ute!


Efter dressyrpasset

Torsdag

Idag så är det vilodag för Hera så vi skrittade ut i 35 minuter i det ruggiga vädret. Burr, det var snöblandat regn och blåste riktigt kallt. Men Hera verkade tycka att det var skönt att få komma ut och röra på sig i alla fall. :) Sedan så fick hon stå inne resten av dagen och äta sitt lunch-hö.


Så var det vinter igen..

Hannah-träning

Vi var inne i ridhuset idag och började med att checka av henne i skritt i båda varven så att hon spårade bra. Hade lite svårare för det vänstra varvet, annars gick det bra. Hannah tyckte att jag var betydligt bättre med sitsen idag (mycket ridande utan stigbyglar har alltså gett resultat ;) något som gjorde att Hera såg mycket mer balanserad och orkade bära sig själv mycket bättre.

Jobbade sedan i galopp på volt och skulle hela tiden att vi skulle utvidga vägen. Galoppen och fattningarna var det också jättestor skillnad på sedan senaste träningen. Vi hade lagt fram några upphöjda galoppbommar som jag sedan kom på. I svängen i anridningen mot hindret så fick jag verkligen tänka på att driva på henne varje steg och att hålla ordentligt i tygeln.

Hera tyckte förståss att det var jätteroligt! Hon har ju inte hoppat ett "hinder" (var liggande sockerbitar så kan väl knappast kallas hinder egentligen) på ett år. Sammanfattningsvis så kändes hon verkligen fin och jobbade på jättebra. Min ridning var överlag oerhört mycket bättre än tidigare, vilket känns väldigt bra! Blev dock ett ganska tufft pass för Hera, just för att hon gick så himla fint.

Det jag ska tänka på är att vara koncekvent med henne och att inte sitta och "nappa" i tygeln.

Batteriet i filmkameran var tyvärr slut, så blev ingen film :( Men lite bilder blev det i alla fall!


Hera efter träningen


Älskade häst!


Tisdag

Idag red jag Hera i ridhuset. Efter att ha värmt upp henne i alla gångarter så red jag henne utan stigbyglar och jobbade med att hitta en jämn och fin takt och en bra ställning på volt. Hera kändes verkligen fin idag! Hon kändes mycket starkare i alla gångarter och var väldigt avslappnad och fin!

Efteråt skrittade av utomhus runt anläggningen. Väl i stallet så fick Hera en ordenlig dusch! Hon var jättedammig, då hon envisas med att rulla ordentligt på båda sidorna varje dag, i hagen. ;) Hera tycker om att bli duschad så hon stod bara och njöt.

Imorgon ska vi träna för Hannah igen! Förhoppningsvis så kan mamma komma och filma och kanske ta lite bilder. :)


Joggingtur

Eftersom jag var hemma så tidigt och det var ganska fint väder ute så passade jag på att sticka ut och springa lite! Värmde upp min fot som jag har haft ont i väldigt noga innan jag sprang idag och det hjälpte verkligen. Hade bara lite ont i slutet och när jag tog i ordenligt i uppförsbackarna. Annars så kände jag mig väldigt pigg och lätt i benen. Skönt!

När jag kom hem så tränade jag styrka i ben, mage och rygg och stretchade ordentligt.


Älskar känslan efter träning.

Måndag

Jobbade inte så länge idag, då de hade tillräckligt med folk på eftermiddagen. Så vid lunch åkte jag ut till stallet och pysslade med det vanliga och tog sedan en liten uteritt med Hera nere i hågadalen. Det blev en mycket lugn sådan, lite återhämtning som hennes ben kan behöva. Skrittade i 45 minuter.


Skönt med uteritt

Dressyr

Idag så stod det dressyr på schemat. Eftersom hon gick fint och ganska länge igår så red jag inte så länge idag, ca 30 minuter plus fram- och avskrittning. Hon gick jättefint! Red utan stigbyglar hela passet, förutom när jag värmde upp. Jobbade mycket med att hitta en jämn och fin rytm i alla gångarter, vilket det kändes som att vi lyckades med. :)

Är jättetrött efter den långa dagen och ska upp och jobba tidigt i morgon bitti, så det är sängen som gäller nu för min del!

Vi hörs ;)


Markarbete

Idag har jag som sagt varit på kurs hela dagen så jag red Hera i ridhuset på kvällen. La fram lite travbommar vilket hon verkligen gick jättefint över! Mamma var med och hjälpte mig att ändra travbommarna till galoppbommar istället. I galoppen gick hon stundtals kanonfint, men eftersom hon tagit det lugnt de senaste två dagarna så var det en ganska pigg häst. ;)

Hon hade lite väl bråttom över bommarna, så jag jobbade på lite utan stigbyglar så att jag kom djupare ner i sadeln och det fungerade finfint. Fina lilla häst!

Ska på kursen i morgon igen, så tillbringar kvällen hemma i soffan och myser med familjen framför teven med en skål med popcorn.

Hoppas er dag varit bra :)



Kurs under helgen

Ikväll så ska jag ta det lugnt här hemma med mamma och pappa. Skulle gärna ha följr med mina vänner ut och dansat, men jag ska nämligen på kurs i morgon bitti! :) Det är en ungdomsledarkurs för vuxna som är under två helger. Den verkar väldigt rolig och när man har gått den så har jag möjligheten att gå andra spännande kurser inom hästsporten.

Så här ser schemat ut i helgen:

Ungdomsledarkurs för Vuxna (VULK)

Lördag 17 april


09.00 Ridsport – en sport för alla (1h) Åsa Morén

Att vara ledare (2h)

12.00 Lunch

12.45 Lära ut och kommunicera (2h)

14:45 Fika

15.00 Lära ut och kommunicera (2h)

17.00 Avslutning

Söndag 18 april


09.00 Plats för kropp och knopp (3h) Anna Hyvönen

12.00 Lunch

12.45 I klubben – aktivitetsplanering inkl. SISU (2h) Lotta Wanning

14.45 Fika

15.00 Säker med häst - djurskydd (2h) Tova Johansson

17.00 Avslutning


Fredag

Även idag så var det återhämtning som stod på schemat för Hera. Vi skrittade ut en runda som kallas för "Lotta-rundan", som brukar ta ungefär 45 minuter att skritta. Hera var dock väldigt pigg och glad idag och tyckte att man kunde skritta på lite snabbare, så vi gjorde den på 35 minuter istället. ;) Så jag skrittade henne lite runt anläggningen också för att hon skulle bli riktigt varm i hela kroppen och gå bort lite av träningsvärken.

Efteråt pysslade jag som vanligt i stallet med mockning och så putsade jag all utrustning innan jag åkte hem.


Jag och Hera igår


Skönt med lite vila

Återhämtning

Idag blev det en lugn dag för Hera, då både hon och jag hade en rejäl träningsvärk från gårdagen. Så skrittade ute runt anläggningen och på hoppbanan i ca 35 minuter. Pysslade givetvis lite extra med henne också!


Konditionsträning

Nu har jag precis kommit tillbaka efter en springtur i det (med risk för att låta tjatig) ljuvliga vädret! Sprang i ungefär 35 minuter och det kändes väldigt bra, förutom ena foten som jag skadat i fotboll för några år sedan och som aldrig riktigt hämtat sig.. Men jag hade den lindad, vilket gjorde det bättre.

När jag kom hem så körde jag lite styrketräning på gården, med fokus på ben, rygg och mage. Känns jättebra :)


Perfekt för mig som ska bli stabilare i bäckenet. Och JA, jag såg givetvis sådär löjligt glad ut hela tiden. Haha.


Hannah-träning

Vi red givetvis på hoppbanan idag med, i det underbara vädret som verkar hålla i sig. Vi började lite som sist och checkade av att hon följde med för innertygeln bra och spårade på en liten volt i skritt, vilket Hannah tyckte att vi hade jobbat jättebra med, för att hon spårade jättefint i båda varven.

Sedan fick jag rida utan stigbyglar resten av ridpasset (pust) vilket verkligen gick bra! Fokuserade på att jag skulle fixera mitt bäcken mer, då jag är lite väl följsam, något som gör att jag skjuter på med sitsen vilket i sin tur göra att Hera givetvis vill springa på lite snabbare. Men fick alltså spänna magmusklerna en hel del och försöka att sitta helt stilla och bara vänta ut henne.

Vi arbetade även för att hon skulle hitta en taktmässig trav något som jag verkligen tycker att vi lyckades med. För att komma dit skulle jag, som sagt vänta ut henne, hålla min vänsterhand helt stilla och hålla om bra med skänkeln. När jag gjorde det gick hon så himla fint!

Galoppfattningarna blev verkligen bra när jag hade en så taktmässig och fin trav på henne och hon tog skänkeln bra. Ska även där tänka på att inte spänna mig, även om hon gör det, och vänta ut henne och sitta helt stilla med ett jämnt stöd i tygeln i övergången.

Sammanfattningsvis så var det en jätterolig och lyckad träning, har gått framåt under den senaste veckan och ser redan fram emot nästa träning!



Efteråt


Lite trött efter träningen var hon allt.. (;

Tisdag

Det är underbart väder ute idag med, så jag och Hera red ute på hoppbanan idag, som är helt fri från både snö och slask. Det gillar vi! Hon kändes i början lite som igår, som att hon bara ville springa ifrån mig. Efter uppvärmingen red jag då utan stigbyglar vilket verkligen gjorde underverk! Jag drev bättre med skänkeln och fick en mycket bättre sits, vilket resulterade i en lugn och harmonisk häst som gick mellan hand och skänkel. :)

Jobbade därför på med sitsen ett tag vilket kändes i benen efteråt! Men det ska det göra ;) Galoppfattningarna blev rundare än vad de var igår, då hon gärna vill tappa ryggen i fattningen och liksom skjuta all kraft uppåt.

Ska nu duscha och åka ner på stan och träffa en vän. Imorgon är det träning för Hannah som gäller! Är taggad :)


Så härligt att kunna trimma ute i solen :)

Måndag

Blev till att stiga upp tidigt i morse, då min kära lilla syster fyller 17 år idag! Så vi åt tårta och grattade henne ordentligt, sen så somnade jag i soffan med en av våra katter ;)

Lång tid av dagen spenderades idag på Akkis, men inte för att jobba. Jag blev förberedd på operation jag ska göra om två veckor (inget allvarligt) och de behövde då ta en massa blodprov, ställa hundra frågor (som kunde sammanfattas med "är du allergisk mot något över huvud taget?").

När jag kom hem så käkade jag "lunch" (vid tre) och åkte sedan till stallet och red Hera. Hon var väldigt pigg idag, och allmänt tossig. Vilade som sagt i helgen. Eftersom det var strålande väder ute passade vi på att rida på utebanan, där nästan all snö har smält bort. Hon kändes väldigt spänd och hade väldigt mycket energi som hon vill använda uppåt och inte framåt som jag önskar... Kändes dock bättre och bättre så vi avlsutade då.

Efteråt pysslade jag med det vanliga i stallet innan jag åkte hem för att fortsätta fira lilla syster :)


Söndag

Har precis gått en liten promenad med Hera. Blev dock inte så mycket till promenad då Hera tycktes hitta små små gröna grässtrån överallt ;) Är underbart väder ute så nu är det vår på riktigt! Gillas. Nu ska jag hjälpa Josefin att lastträna Aconto, sen ska jag mocka hagen. Vi hörs!

Lite bilder från dagen:


Årets första gräs (inte för att jag tyckte att det såg så grönt ut, men Hera verkade nöjd ;)


Heras prickiga sommarpäls börjar komma fram (eller som vissa kallar dem, må-bra-prickar)





Bländad av solen?






Lördag

Idag hade jag helgfodring, vilket betyder att man har morgonfodring+utsläpp, lunch- och kvällsfodring. Så jag var i stallet strax efter sex och fodrade hästarna och släppte ut dem. Efter det så mockade jag och gjorde i ordning Hera.

Efter en lite tuffare vecka så fick hon en lugn dag med en 40 minuters skrittrunda i Hågadalen. Det tyckte hon verkligen om! Gick jättebra, väldigt pigg på hemvägen bara. ;)

Efter att ha pysslat om henne lite efter ridningen och släppt ut henne i hagen så städade jag i stallet, vilket också ingår i helgfodringen. Innan jag åkte så lunchfodrade jag hästarna.

Nu ska jag precis äta lunch och ta det lugn ett tag, måste ladda lite inför kvällen som består av utgång med mina underbaraste vänner. :)

Hoppas att ni får en grym kväll!


Fredag

Idag så travade jag och Hera över travbommar och galopperade över lite galoppbommar. Det tyckte hon var jätteroligt och gick väldigt fint! Jag red mycket utan stigbyglar för att stärka sitsen och det kändes bra. Efteråt duschade jag av henne svetten och passade på att schamponera henne så att hon blev lite extra ren och fin. :)

Sedan kom hovslagaren Tex och skodde henne, så att hon fick vårfina tassar, utan broddar och snösulor. :) Det gillas! Hon var kanonsnäll som vanligt.


Hera stod som ett ljus under hela skoningen


Träning för Hannah (andra försöket)

Idag blev det alltså en hel träning för Hannah! Vi fortsatte där vi slutade igår, med att ställa henne ordenligt på volt och att inte lätta på innertygeln så fort hon går bra, då man tappar ett fint stöd då. Kunde däremot lätta lite på för att underlätta för henne att ställa sig. Idag kändes hon verkligen kanonfin! Mycket antagligen på grund av att jag hittade känslan bättre och gav henne ett jämnt stöd.

Gjorde små volter i skritt (inte allt för många då de det är jobbigt för dem att gå så små? där vi fokuserade på att hon skulle gå med bogen före och att jag skulle dra bak min innerskänkel ( den vänstra) som har för vana att åka fram, antagligen för att jag sitter lite snett med höften. Så fort jag rättade till det så gick hon kanon! Som Hannah sa, det är så himla tacksamt att jobba med Hera, för att hon är så sammarbetsvillig.

När hon blev odrentligt genomriden i skritt och trav så gick hon kanon i galoppen också! Jag har ju dock inte samma balans som tidigare, som sagt. Något som visar sig mest i galoppen, jag blir liksom mer formad som ett C i ryggen och fick då motverka det genom att försöka svanka.

Är kanonnöjd med lilla Hera, som skötte sig exemplariskt :)


Så här pigg såg Hera ut innan träningen... Morgontrött?


När vi kom ut såg hon dock piggare ut ;)


Även efter träningen såg hon nöjd ut :) Här står hon och tittar upp på himlen, något hon tycker mycket om. haha


Fina fina Hera, njuter av solen som sken på oss efter träningen!

Dagen

Efter att ha tränat så fixade jag lite av det vanliga i stallet och åkte sedan hem och åt lunch. Under eftermiddagen så åkte jag tillbaka till stallet och tog in hästarna i vårt intagslag, samt pysslade lite till med Hera (som rullat sig flitigt i hagen). Mockade även åt hästen Saga, som står i vårt stall, då ägarna fortfarande är bortresta. Hade även deras intag så blev till att ta in lite fler hästar.

När jag gjort det så var klockan lite drygt fyra, så jag passade på att mocka Heras hage och var klar med det lagom till att hästarna skulle ha sin 17-mat. Så blev lite pyssel i stallet, men det är alltid mysigt :)

Vi hörs!

Träning för Hannah

Tränade för Hannah i förmiddags. Hera kändes jättefin och vi jobbade med att jag skulle få ettt jämn tryck i stigbyglarna och ett fint stöd i båda tyglarna.

Vi hann inte rida så länge förrän Hannah säger "Ser hon inte ut att markera i ena varvet?". Hera nickade nämligen med huvudet i höger varv, men inte i vänster. Visade ingenting på rakt spår heller. Så vi bestämde att avsluta träningen där, ville inte chansa. Provade att longera henne för att se hur det såg ut då, men hon blev helvild då och jag trode att hon skulle gå omkull så det kunde vi inte göra.

Med hjärtat i halsgropen ringde jag genast Marie, vår veterinär och vi hade sådan tur att hon precis skulle åka till jobbet och kunde svänga förbi och titta på Hera på en gång. Så jag skrittade i ungefär fem minuter medan vi väntade på henne.

När hon kom så tittade hon på henne medan jag red i trav i båda varven och hon såg nickningen Hannah hade påpekat. Så sa hon åt mig att ställa mig i lätt sits och ge henne långa tyglar. När jag gjorde det så försvann nickningen och Hera kunde gå på en liten volt utan att verka det minsta brydd. Hon börjde sig också ordentligt i båda varven vilket de tydligen försöker undvika om de har ont någon stans. Så hon trode att det helt enkelt var jag som gjorde något med sitsen i lättridningen, eller med handen, eller att hon bara inte är tillräckligt igenom i det varvet och går lite mot bettet.

Så vi kunde andas ut! Tog ett tag innan jag hämtat mig från chocken dock... Så jag ringde Hannah och berättade vad Marie sagt och vi bokade genast in en ny träning så snart som i morgon förmiddag! Bra om vi kommer igång och nu har vi ju ytterligare en sak att öva på!

Här är en liten film, oredigerad, från idag :)


Tisdag

Jobbade till tre idag och åkte direkt hem och bytte om till stallkläder efteråt för att åka och rida Hera. Red henne på utebanan idag, då snön äntligen börjar försvinna! Hera tyckte att det var roligt med lite miljöombyte och var allmänt pigg och glad. Provade att byta bett idag också, till ett rakt och väldigt mjukt gummibett, för att jag tyckt att hon känts lite "tjafsig" í munnen. Hon kändes faktiskt mycket bättre på det, men tror att det är dags att kolla tänderna på henne, så att det inte blivit några hakar.

Hon var lite väl på tårna när någon häst gick förbi utebanan, så måste vara mer bestämd, att hon ska lyssna på mig hela tiden och inte bry sig om sin omgivning. Men det har givetvis med att göra att hon inte var tillräckligt mellan hand och skänkel också, något som vi ska jobba med imorgon!

Imorgon förmiddag
är det alltså äntligen dags för träning för Hannah! Ser verkligen fram emot det och har längtat efter det länge! :D

När jag kom hem så firade vi min underbara mamma som fyller år idag! GRATTIS <3


Söndag

Red Hera i ridskolans ridhus idag med, då de förberedde för tävlingarna som är i morgon i Ridcentrat. Hera var jättespänd, antagligen för att hon vilade helt igår och var i ett någorlunda nytt ridhus, som är mindre än det andra och då blir man mer påverkad av de andra ryttarna. Så hon dummade sig lite i början men skötte sig sen fint, även om det kändes som att rida på en tickande bomb...

Som jag sagt tidigare, ser verkligen fram mot fösta träningen som är på onsdag (!). Mockade åt Saga idag också, som jag tar hand om under helgen och på onsdag. Imorgon så kommer de ringa från jobbet ifall någon blir sjuk. Suck, jag hatar att inte veta om jag ska jobba eller inte! Är inte det roligaste att bli väckt klockan 6 på morgonen av att de ringer från jobbet, samtidigt som jag givetvis vill ha de extra pengarna jag får av att jobba en röd dag.

Så i vilket fall så borde jag nog gå och lägga mig nu. Linnea har varit här och filmmyst med mig, vilket var jättemysigt! :) Hon gick precis till bussen, så dags för mig att sussa, hur nu det ska gå. Har verkligen vänt på dygnet under helgen. Haha, nu ska jag sluta snacka skit. Ha det så bra!


Snel hest


Clinic med Arnold Assarsson

Var som sagt på clinic och hingstvisning igår tillsammans med mamma. Det var en otroligt insprirerande clinic, som inleddes med en hingstvisning av Askö stuteris fina hingstar. De visade Contant Q, Bravour, Acacio och Fighting Alpha som visades av Arnold, Louise Haaga och Elin Jansson. Samtliga hingstar var mycket ridbara, fina i psyket och hoppade väldigt fint!

Sedan hade Arnold och Elin en clinic där Arnold red en hingst som inte var godkänd (kommer tyvärr inte ihåg namnet) för att den inte hoppade tillräckligt bra, något som vi i publiken och Arnold hade lite svårt att förstå. Elin red ett sto (e.Jeapordy) som var till salu och hoppade väldigt trevligt och som Arnold rekomenderade till sina elever då hon var en lugn häst i psyket och hoppade väldigt runt och fint.


En liten film från clinicen, filmad med mobil.

Clinicen gick ut på att prata om vad man ska tänka på när man ska köpa häst. De kom med goda råd om att man ska göra det enkelt för sig på det sättet att man går till en erfaren gärna rekommenderad försäljare där man har chans att lämna tillbaka hästen om det inte skulle fungera. Han menade att det är omöjligt att under en timmes provridning veta om det är hästen som man vill behålla i 10 år framöver.

Han pratade också om att det är så många som inte gör en ordenlig besiktning av hästen. Han tycker att man ska röntga hela hästen och se till att veterinären är seriös, någon som man litar på. Det är allt för många som inte röntgar för att de är rädda för vad de ska hitta i hästen. Arnold tycker inte att det är farligt om hästen skulle ha någon lös benbit osv. Det finns många högpresterande hästar som har många "fel". Men det är nödvändigt att veta om alla hästens fel och sedan göra bedömningen för om de är några som kan komma att påverka hästen i framtiden.

Efter clinicen så bjöd de på varmkorv med bröd och så fick man gå in och hälsa på de fina hingstarna som stod uppstallade i ett litet stall. En otroligt inspirerande clinic, som givetvis bjöd på mycket bra information och humor. :)


Arnold var givetvis utklädd till påskkärring ;)


Fina Bravour med sina små "djävulshorn" i pannan. Dock är han världens snällaste


Contant tyckte om att få lite uppmärksamhet


I stallet fanns också Arnold på plats och svarade på frågor

Påskafton

Idag så tog jag hand om en annan häst i stallet, för att ägarna är bortresta. Mamma hjälpe mig med att göra höpåsar till både Hera och den hästen och sedan började jag mocka ur hela Heras halmbädd. Det tog en liten stund, och sedan hjälpes jag och mamma åt att skura rent boxen, då Hera hade skitat ner den väldigt mycket...

Efter det så fyllde vi boxen med torv i stället, då det är så mycket mer lättmockat. När vi var klara med det så ställde både jag och mamma oss och mockade Heras hage istället! Pust, en tung dag, men det behövdes verkligen göras!

Pysslade förstås med min fina lilla Hera också. :)

Ikväll så blir det mys med familjen i tevesoffan! Det ser jag fram emot. Men först ska vi äta en god påskmiddag. Hoppas att er dag varit bra!


Nog behövdes det mockas alltid...


Mamma som kämpar på

Bilder från idag


Innan ritten. Maha som tagit bilderna!




Långfredagen

Började dagen med att sova ut något för att sedan åka till stallet och rida Hera. Hon skulle precis gå ut när jag kom, och blev lite orolig sen när hon inte fick det, men alla andra hästar fick. Eftersom det var programridning i ridhuset, så fick man rida i ridskolans ridhus, vilket jag gjorde. Hon var fortfarande väldigt spänd och lite orolig, men lugnade ner sig efter en stund där inne. Min ridning kändes verkligen inte bra hur jag än gjorde idag.. Så jag slutade efter ett tag och red ut en sväng i stället (!).

Det är första gången efter skadan som jag rider ut själv utan att hon går på lugnande. Hon gick jättelugn och fint hela tiden. På vägen tillbaka så sprang tre rådjur ut precis framför henne och två stycken bakom! Haha, då hoppade vi till båda två kan jag säga.. Men hon lugnade snabbt ner sig och vi kunde fortsätta hemåt. :) Är alltså jättenöjd med henne! Känns skönt att kunna rida någon annanstans än i ridhuset igen.

Efter ritten så åkte jag direkt hem igen, för att jag och mamma sedan skulle åka och titta på Arnold Assarssons clinic och Askös hingsvisning i Enköping. Den var kanonbra och vi blev jätteinspirerade! Ska skriva ett separat inlägg om det i morgon, när jag har mer tid.

Ikväll så blir det hemmafest hos en av mina bästa vänner, som i samma veva ska passa på att fira sin födelsedag i förskott. Det ska bli jätteroligt! Är inte ofta jag är på hemmafesten nu för tiden, så det ska bli himla kul.

Hoppas att ni också får en kanonkväll!


Härligt att kunna rida ut igen!

Torsdag

Jobbade idag och var riktigt trött då jag inte sovit under natten på grund av en massa mardrömmar :( Men gick bra att jobba i alla fall och slutade efter lunch. Så efter att ha åkt hem och bytt om så åkte jag till stallet och red min fina :)

Det var en shettis i ridhuset idag som tömkördes som Hera tyckte var konstig. Så hon var ganska spänd under ridpasset och hoppade väl till en eller två gånger, men lyssnade annars fint! Men galoppfattningarna blev idag väldigt fina!

Men nu längtar jag enormt mycket efter vår första träning som blir av någon gång nästa vecka! :D Jag behöver verkligen det!! Känns som att jag inte vet hur man rider längre. Haha :P

Har nyligen tillsammans med min familj ätit en god middag bestående av hemmagjorda hamburgare. Mums! Resten av kvällen kommer jag nog spendera i soffan med lite godis.. För det är väl det man äter under påsk? ;)

Ha det så bra och Glad Påsk! :D


Vill ha sommar snart och kunna tävla igen!

RSS 2.0