Uppdatering

Anledningen till att jag har tyckt att det har varit tråkigt att blogga på senaste tiden beror på att Hera har blivit skadad igen... Har känt att hon inte känns som hon brukar, har varit svårt att se någon direkt hälta, men som sagt, hon har inte känts som vanligt. Så vi åkte in till klinik och det visade sig att hon var halt på båda fram och det var därför det var så svårt att se något.

Hon har nu blivit behandlad i båda kotorna fram och ska skrittas i tre veckor tills återbesöket. Hon står då i sjukhage och ska skrittas 10-15 minuter två gånger om dagen, för hand.

Känns jättetrist att hon inte är bra, vill ju verkligen ut och träna och tävla i sommar! Samtidigt så är det bra att det var kotorna och inte någon jäkla sena, som hade tagit ett halvår att läka istället för tre veckor. Det är bara det att jag är rädd för att hon inte ska vara helt bra när vi åker på återbesöket och då blir det röntgen för hennes del. Usch, orkar snart inte med det här längre!

Men jag ska inte måla fan på väggen utan hålla tummarna för att det verkligen blir bra nu.




Paus

Tar en liten paus från bloggandet, som ni kanske har märkt. Skriver igen när jag får lust och inspiration till det. Men glöm inte bort mig, jag kommer tillbaka ;)


Jag kommer tillbaka jag lovar ;)  (Varsågod mormor och morfar, såhär ser jag ut nu, haha.)

Lördag

Idag så blev det en lugn dag för både mig och Hera. Åkte till stallet och mockade och fixade vid lunch och pysslade sedan om Hera ordentligt. Eftersom det blåste som bara den idag så gick vi ner till ridhuset idag igen. Gick bara med henne i 30 minuter, men hon verkade tycka att det var jätteskönt. Haha, fick nästan släpa runt henne ;)

Vi hörs!


Inspirerad

Red Hera i ridhuset idag med. Blev väldigt inspirerad av clinicen med Jens Fredricson igår! Jisses, vad duktig han är på att rida och att lära ut. Så bra på att förklara vad det är han gör.

Så jag värmde upp och red sedan utan stigbyglar. Tänkte hela tiden innerskänkel mot yttertygel. Gjorde en hel del skänkelvikningar för att mjuka upp henne ordentligt i bogarna. Gjorde sedan många tempoväxlingar. Kändes väldigt bra, men blev ett tufft pass!

Har precis ätit lunch och ska aldeles strax åka in till stan och klippa mig och göra slingor! :) Ska bli lite "sommrigare". Ikväll ska jag ut och dansa på Norrlands nation med bästa vännerna.

Hoppas att ni får en underbar fredag!


Både jag och Hera var ganska trötta efteråt... ;)


Clinic med Jens Fredricson!

Jag och Sigrid ska ivär på clinic Jälla med Jens Fredricson ikväll! Ska bli jätteintressant och roligt. Blir alltid så inspirerad av clinics.


Torsdag

Var i stallet på förmiddagen och började med att mocka och fixa i stallet innan jag red Hera. Vi höll oss i ridhuset idag, då underlaget på utebanorna inte är det bästa och framförallt så dammar det något fruktansvärt.. :O

Blev lite dressyr idag och jag red mestadels utan stigbyglar. Känner mig betydligt piggare nu, så jag kände att jag kunde pressa mig själv lite. Hera kändes väldigt fin och jag fick ett fint stöd i tyglarna. Hon var som vanligt pigg och glad så jagt fokuserade mycket på att jag skulle bestämma takt och tempo. Gjorde även lite öppna och slutor. Red i knappt en timme.

Sedan gav jag henne och de andra hästarna lunch för att jag hade lunchfodring. Putsade utrustningen också, innan jag åkte hem.

Har nyligen kommit hem från stan, där jag fikade med en vän. Hade det jättemysigt!


Schabraket

En läsare gillade schabraket jag har på den här bilden och ville se lite närbilder på det och passpoalerna osv.


Så här kommer de! Är märket Anna Scarpati. Färgen är gammelrosa.







Dagen

Åkte till stallet före lunch och började med att rida Hera. Hon kändes fin idag med, men jag red inte så länge och inte så krävande, mest för min egen skull.

Efteråt schamponerade och duschade jag henne ordentligt så att hon blev jätteren och fin. :) Släppte sedan ut henne i hagen och gav henne lunch-hö. Mockade och fixade som vanligt i stallet efter det. Hade intag idag så jag tog in henne och de andra hästarna i vårt intagslag innan jag åkte hem och åt en sen lunch.

Fick sedan åka tillbaka till stallet och ta in några hästar i ett annat lag, som jag gör åt en i stallet. Så jag har tillbringat en hel del tid i stallet idag. ;)

Lite bilder från dagen:


Nu blir lilla hästen reeen


Blöt men ren häst


Tisdag

Tog en lugn morgon idag innan jag åkte till stallet och mockade och fixade allt det vanliga i stallet. Efter det åkte jag hem och gjorde mig i ordning och käkade lite lunch för att sedan åka till sjukhuset för återbesök. De tyckte att allt såg väldigt fint ut och att det var otroligt att nästan all svullnad har lagt sig efter bara en vecka! Så jag fick beskeded att jag får börja tugga (mat, hehe)  nu! Efterlängtat ;)

Bara att få riktig mat i magen gör att jag kände mig piggare och åkte sedan för att rida Hera. Skulle bara skritta och ta det lugn, för min egen skull, men var bara tvungen att trava henne lite också. Kändes så himla bra så jag kunde inte låta bli.

Men efter det så skrittade jag henne lite till och duschade sedan av henne. Hon har blivit extremt dammig medan jag har varit borta. ;)

Kram på er!


Skönt att komma igång igen!


Back to business

Hade lunchfodring i stallet idag, så det var bara att ta sig i kragen och åka och fodra. Är strålande sol ute, vilket genast gjorde att jag kände mig lite piggare så det gick fint att fodra dem. Sedan gjorde jag resten i stallet i min egen lilla takt. Stannade till och bara stod och njöt i solen lite då och då. ;)

Har käkat lunch för en stund sedan ute i solen och lyssnat på skön musik. Riktigt härligt! Men nu börjar huvudvärken krypa tillbaka och det svider i ögonen så ska lägga mig och vila lite!

Hannah kommer och rider Hera ikväll och jag ska dit och se hur det går för dem. Sedan blir det till att åka vidare till min kompis Akis, så ska hon, jag och några andra vänner mysa framför teven med glass! De är väldigt nyfikna på att se hur jag ser ut ;)

Vi hörs!


Innan jag och Hera red ut för sista gången innan operationen. En vecka sedan




Min operation

Många som undrat vad jag opererat. Så tänkte berätta lite kort om det.

Jag har haft underbett och ett snett bett. Alla som har underbett (vad jag har hört i alla fall)har fått erbjudandet att rätta till bettet med en operation, vilket antingen består av att dra tillbaka underkäken eller flytta fram överkäken och i vissa fall båda dera.

Jag ville gärna få ett rätt bett och fick då till att börja med ha tandställning i ett år innan operatoinen. I tisdags opererades jag alltså och det var överkäken de flyttade fram och åt sidan.

Precis efter operationen så var jag ganska borta efter narkosen och mådde lite illa eftersom jag knappt fick någon mat i mig. Jag fick (får fortfarande) bara äta flytande föda. Nu går det dock bra med saker som jag kan mosa upp mot gommen, som potatismos och mosade fiskbullar mm.

Var i stallet idag och tog in hästarna i intagslaget. Blev helt slut av bara det! Haha, men det var väldigt skönt att få komma ut och givetvis att få träffa lilla Hera igen! Som jag saknat henne. <3

Hoppas att jag snart blir piggare, men det blir bättre för var dag som går och svullnaden lägger sig nog helt snart. Så får vi se när jag är pigg nog att rida Hera. Längtar!

RSS 2.0