Benlindor vid ridning, bra eller dåligt?

En sak som jag alltid hört ska vara så bra, men som kanske inte är riktigt så bra är att ha benlidor när man rider. Det man alltid hört ska vara så bra är ju bland annat att de ska ge bra stöd åt hästens senor. Men faktum är att det omöjligen kan ge stöd åt hästens otroligt starka senor. Alla mina föreläsare (utbildade veterinärer, forskare  osv...) berättade för mig att för att benlidorna ska kunna ge stöd åt hästens ben så måste man ha "spjälor" instoppade för att stadga upp benet. Eller typ gips... Vilket man givetvis inte vill ha på hästen när man rider.

En annan sak som man fortfarande forskar på är om den otroliga värmen som kan bli när man lindar benen kan vara skadliga för senorna när man rider. Man har nämligen upptäckt att när senorna går av så börjar "hålet" i mitten av senan. Det blir alltså inte jack i sidorna, utan börjar oftast på mitten. Teorin är då att den höga värmen(tillsammans med den höga belastningen som läggs på benen under ett vanligt ridpass) skulle fräta sönder senorna inifrån. Men detta behöver man forska mer på för att vara säker. Men jag tycker att det ska bli spännande att läsa resultaten när de gjort fler studier på det!

Det enda benlidorna alltså skyddar mot är slag. Men vad jag kan tänka mig, är att endast linda med fleece är något bättre, än att linda med en padd, eftersom fleece inte blir lika "instängt". Men visst, fleece är ju också varmt.

Däremot så är det bra att linda benen när hästen står i stallet/står stilla mycket, t.ex. i en transport. Detta för att det då är bra för benet med ökad blodcirkulation, samt att det fortfarande skyddar mot slag.
 
Varför har man aldrig fått veta det tidigare?


Bilden är lånad från österbo-hästgård


Kommentarer
Postat av: A N N i C A * W E N N B E R G

Jag kan inte ha lindor när jag rider min häst eftersom hon slår sig ganska mkt och är inåttåad .

Men vid tömkörning har jag det gärna , dels för att det ser snyggt ut ^^ men då får jag lägga paddar under .

2009-12-18 @ 10:35:31
URL: http://s94356.blogg.se/
Postat av: Annika

Oj, ja undra varför man har fått lära sig att lindor "stabiliserar" upp, Lillan har bara fleecelindor utan padd om hon har lindor, oftast har hon ingenting eller vanliga skydd. Jag vill veta mer om de här, de kan vi ta under våran filmkväll på söndag!

2009-12-18 @ 13:28:25
URL: http://jarnstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0