Morgonfodring och RIDNING!

Gårdagen med tjejerna var jättemysigt! Vi var dockm inte uppe så länge, men det var ganska skönt eftersom att jag steg upp klockn sex idag.

Var alltså i stallet vid sju i morse och släppte ut alla hästar, mockade och fixade som vanligt. Skrittade även Hera den vanliga rundan. Det var riktigt varmt redan den tiden på morgonen så Hera svettades bara av den lilla skrittrundan. Så när vi kom tillbaka så ställde jag henne i spolspiltan och duschade henne och smörjde in hennes mule med lite solskyddsfaktor. :-) 





Efter att ha släppt ut Hera i hagen så åkte jag till Anna Karins stall. Det ligger ungefär 2 minuters bilfärd från Hillton där vi står. Jag hjälpte henne och mockade en box och sedan gick vi och hämtade hästarna. Anna Karin ska tävla sina två ston i helgen så jag fick rida hennes valack Amaretto.

Först red vi ner i hågadalen där vi red fram hästarna i alla gångarter. Hade lite halvlång tygel på honom i uppvärmningen. Sedan gick vi upp på hoppbanan och red lite. Eftersom att Anna Karin skulle tävla i helgen så ville inte hon rida så mycket, men jag fick rida lite längre, för att känna på honom lite. Han kändes fin! Var en rolig häst att rida :-) Det är roligt att få rida en riktigt utbildad häst ibland, man behöver det!

Hoppade de små sockerbitshindrena som stod på banan, mest för att känna på hur han kändes. Han är ju mycket mindre än Hera, ca 163 medan Hera är runt 168. Hon har ju också väldigt stor galopp så hans galopp kändes ganska liten, men han har inget litet steg för sin storlek. Gjorde ganska mycket flytta för skänkeln på volten och så försökte jag förekomma honom lite. Han har nämligen väldigt lätt för sig när det gäller att byta galopp att han nästan är lite för snabb. Så fort man kommer på öppna delen av volten och tänker rida som i en åttvolt så vill han genast byta. Det är väl inte alls fel av honom, han har ju lärt sig så. Men för att han ska bli mer lyhörd på mig så valde jag lite då och då att sakta ner till skritt och sedan byta och ibland gjorde jag halt och så vidare.

Han kändes väldigt bra, men var lite irriterad av alla bromsar och mygg, vilket är förståerligt. Ska rida honom i helgen medan Anna Karin är och tävlar, så det ser jag fram emot! :-)

Hoppas att all min ridkännsla kommer tillbaka snart också, kände mig lite ringrostig idag måste jag erkänna...


Amaretto i sin box. Ingen jättebra bild, men får försöka ta fler och bättre i helgen!

Kommentarer
Postat av: Annika

Åh! Skoj Elin! riktigt skoj :-D

2009-07-17 @ 15:55:48
URL: http://jarnstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0