Back on Track

Jag har fått frågan om vad jag använder för paddar på Hera när jag lindar hennes ben på nätterna. Jag använder nu paddarna Back on Track  tänkte att jag skulle skriva vad jag tycker om dem.

Klicka för att förstora bilden

Beskrivning av produkten:

"Vi har visat att värme ger fysiologiska omställningar i kroppen, vilket kan lindra smärta och kroniska inflammationer", säger Thomas Lundeberg, docent i fysiologi vid Karolinska institutet (tidningen Hälsa nr 9, sept. 2000). En läkare som intresserat sig för detta är Rose-Marie Brinkeborn, som gjort en studie på effekten av Back on Tracks skydd tillsammans med sjukgymnaster och läkarkollegor.


I studien ingick det 120 personer med värk av musarm, utslitna knän eller artros. Försökspersonerna lottades in i grupper som började med att uppskatta sin värk på en skala från mycket ont till inget ont. Därefter började hälften med Back on Tracks skydd alternativt en period utan skydd. Skydden provades i tre veckor och jämfördes med en lika lång period utan skydd.


Sammanställningen av studien är ännu inte helt klar, men man kan se att mer än hälften av patienterna hade mindre värk efter att de använt skydden. De med musarm blev ofta helt bra, och några av dem med knäartros, som levt med värk mycket länge och stod i kö för att få protes, kände sig så pass bra att de avbokade sin tid för operation!

I Svenska Dagbladet den 25 jan 2003, säger Xyao Huishen, kinesisk och svensk leg. läkare samt akupunktör på Karolinska sjukhusets rehabavdelning: "Skydden har inga biverkningar om man ser till att ha rätt storlek och låter dem sitta lagom tätt." I tidningen Massage & Kroppsvård nr 1/2004 har Dr. Huishen hunnit skaffa sig ytterligare erfarenhet. Hon säger: "Det finns egentligen ingenting annat, förutom mediciner, som ger ett så reproducerbart positivt resultat på patienter som har inflammatorisk grundad smärta."

Back on Track används för att värma muskler inför fysisk träning eller arbete, men viktigast är skyddens förmåga att förebygga skador samt lindra och påskynda läkning av redan uppkomna skador.


Back on Track sägs alltså börebygga skador då de finns fibrer i paddarna som ska öka blodcirkulationen. Min egna erfarenhet av paddarna är att det fungerar bra. Hästens gallor försvinner nästan helt och man märker att blodcirkulationen ökar. Men frågan är då, hur stor skillnaden är jämfört med vanliga paddar? Jag tror själv att det hjälper mer i början än vanliga paddar och då menar jag att de värmer mer kanske de första timmarna, men att vanliga paddar också kommer upp i den värmen som Back on Track ger. 

Min slutsats blir därför att det är bra paddar som absolut fyller den tänkta funktionen att öka blodcirkulationen, men att det inte är någon jättestor skillnad jämfört med vanliga paddar. Sedan kan man ju ifrågasätta om det kanske hjälper mer på hästens muskler och att därför Back on Track täcken skulle ge en större skillnad än paddarna. De har gjort ett blindtest på Strömsholm som ska ha visat att Back on Track nattäcke ska ha gjort hästarna betydligt mjukare och mer avslappnade vid ridning...

"I min verksamhet som veterinär vid Hästsjukhuset Strömsholm använder jag regelbundet Back on Track för diffusa ryggbesvär på hästarna.

Vi gjorde en studie på Strömsholms Ridskola som visade att 8 av 10 hästar med kroniska ryggproblem förbättrade sin rörelsemekanik efter 3 veckor med ett ryggtäcke av detta keramiska tyg (se inledningen av broschyren). Ett år efter det att vi gjorde studien kan jag konstatera att även i den kliniskt praktiska situationen så fungerar produkten på ett motsvarande sätt som i studien.

Det är skoj när man kan omsätta forskningen till vardagen och konstatera att produkten fortfarande håller måttet. Det lovar gott och det är inte svårt att rekommendera detta enkla praktiska hjälpmedel som, enligt min erfarenhet, inte har några biverkningar eller problem att använda."

- Chris Johnston, Hästsjukhuset Strömsholm.
 
Det jag vet är att det också görs en undersökning på Ultuna just nu, som ska ta reda på om Back on Track verkligen har en så bra effekt som påstår att de ska ha. Den undersökningen kommer vara klar om ungefär en månad och kommer då att presenteras i tidningen Ridsport.


Kommentarer
Postat av: Sabina

Back On Track är superbra, jag har stallbandagen på min ponny som hade gallor, efter två dagar med dom och hennes gallor var i stort sett borta!



Jättefin blogg och supervacker häst!!!! :D

2009-07-12 @ 02:01:59
URL: http://ronda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0