Stigbyglarna som gjorde skillnad

Dagens pryl är ett par stigbyglar som jag tycker väldigt mycket om, nämligen Sprenger BowBalance. 
Innan jag fick dessa Sprenger stigbyglar så red jag med vad man nog skulle kunna kalla "vanliga" stigbyglar. De hade alltså ingen ledad del och en (säkerhets)gummisnodd på yttersidan.
HS Sprenger SäkerhetsstigbygelHS Sprenger stigbygel BowBalance
Stigbygeln jag hade innan                                       Sprenger BowBalance

Produktbeskrivning:
S-formad säkerhetsstigbygel. Viktfördel-ningen är ändrad vilket medför att stig-bygeln är helt i balans. Ryttaren får därmed bättre komfort och ett bättre skänkelläge. Stigbygeln är gjord med System-4 vilket medför att foten omdelbart frigörs i samband med ev fara.
'
När jag red i de tidigare stigbyglarna så hade jag problem med mitt skänkelläge. Jag satt snett och skänkeln ville åka fram och jag hamnade då i en stolsits, vilket naturligtvis inte var bra. Ett annat problem som jag hade var att när min tränare hjälpte mig att sätta skänklarna som de skulle ligga så fick jag istället jätteont i min ena fotled. Min tränare tyckte då att jag kanske borde se mig om efter ett par andra stigbyglar. Citat "Förlåt för att jag säger det, men de stigbyglarna ni har nu är faktiskt skit."

Så på min födelsedag fick jag ett par, Sprenger BowBalance och redan första dagen när jag red med dem så märkte jag stor skillnad på min sits - men framförallt så hade jag inte alls ont i fotlederna längre! En annan stor fördel med dem är att man överlag får mycket bättre grepp då plattan är mycket bättre än de som de tidigare stigbyglarna hade. 

Jag tycker verkligen om de här stigbyglarna. Har ingen större erfarenhet av Sprengers äldre modell eller andra märken med ledade stigbyglar. Men jag tror att om man har ont i foten så kan de nog också hjälpa. Fördelen med modellen på BowBalance är att den är skruvad så att man lättare glider ur med foten om det skulle inträffa en olycka. 

Priset på dessa stigbyglar kan variera något, men där jag köpte dem så kostade de runt 1500, vilket jag tycker var en bra investering för min del. :-) Rekommenderar dessa starkt!

                                                                                                   

Kommentarer
Postat av: Carro

Yes, kollade på dessa stigbyglar idag. Det blir inköp när lönen har kommit, samt ett par nya ridbyxor :D!

2009-07-13 @ 17:07:35
Postat av: sarah

Vaa, ja brukar också få ont i fotleden :O Fast de sägs att ja har ett bra skänkelläge. Har ett par från mountain horse med en såndär gummisak på utsidan bara men dom heter typ Quick release så är nog till för att dom ska låstna om man fastnar

2009-07-13 @ 18:08:11
URL: http://ridsportsarah.blogg.se/
Postat av: Elin svarar...

Carro: Härligt ;-)

Sarah: Ja, men jag fick också ont om jag hade skänklarna som jag skulle, så rekommenderar dessa stigbyglar! Ja, Mounain horse stigbyglar kan jag också tänka mig är bra, framförallt för säkerhetens skull, men gummigrejen är endast till för att kunna utlösas om man skulle fastna...

2009-07-13 @ 18:28:59
URL: http://fornbrandt.webblogg.se/
Postat av: Madeleine H

Jag har också samma sprenger som du och jag tkr dom är jättebra:D

2009-07-14 @ 16:27:14
Postat av: annie

men vad bra, har precis köpt såna - du kanske kan hjälpa mig vilket som är rätt håll :)

2009-12-29 @ 18:14:17
URL: http://anniehoppryttarinna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0