Vad jag gör efter en ritt

Jag tänkte att jag skulle skriva om vad jag gör efter en ritt med hästen.

1. Efter ett hårdare pass på banan/tävling eller träning så gör jag så att jag spolar, eller svampar av hästens kropp med varmvatten, så att all svett försvinner och för att hålla musklerna varma. Sedan, om det inte är väldigt varmt ute eller inne i stallet så lägger jag på ett täcke av t.ex. fleece som absorberar fukten och ser till att hålla hästen varm, utan att den ska svettas igen.

2. Benen spolar jag med kallvatten ganska länge. Om man har gott om tid så kan man spola benen i en halvtimme, för att få den bästa effekten. Det förebygger eventuella skador i framförallt senorna. Det tar också ner eventuella svullnader.  

3. Innan jag låter hästen gå in i boxen så lindar jag benen med Back on Track och hästen är då klar för natten!




Det här är så jag gör med min häst, kanske har ni några andra metoder som ni tycker fungerar bra?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0