Besked från kliniken

Idag var vi alltså på Mälarkliniken med Hera! Veterinären tittade på henne på rakt och på böjt spår för att se om hon kunde se någon skillnad och kände och klämde på benet. Hon tyckte att hon var gallig på framsidan av benet (höger fram som hon haltar på) ovanför hoven. Vi bedövade henne i kotleden och Hera sprang då betydligt bättre. Hon haltade fortfarande lite, men det kan de göra, just för att de har haft ont så länge. Efter bedövningen fick vi verkligen se hur mycket energi Hera verkligen hade! Hon var helt vild när vi skulle longera, det var ju så skönt att inte ha ont längre!

Sedan tyckte veterinären att vi skulle röntga hennes hov och kotled vilket vi gjorde. Då visade det sig att Hera hade en liten lös benbit i hovleden... Inte en jättelång konvalecens igen, var den första tanken som slog både mig och mamma. För er som inte vet min och Heras bakrund kan jag berätta att ungefär två månader efter att vi köpte Hera så blev hon sparkad på bakknät och fick en stor lös benbit som opererades bort och efter det så fick hon 6 månaders konvalecens...

Men om man nu ska försöka det det positiva med det hela, jämfört med förra gången så ska hon opereras redan nu på onsdag. Förra gången fick vi vänta i typ en månad innan hon opererades. Den här gången så är det också en betydligt mindre bit, vilket gör att konvalecensen blir betydligt kortare, mellan 6-8 veckor. Det är i och för sig mitt sommarlov som går, men samtidigt så kan jag verkligen pyssla om henne varje dag så att hon inte blir så uttråkad.

Jag är också tacksam över att vi hittade felet så snabbt, för det finns inget värre än att ha en sjuk häst som man inte vet vad det är för fel på... Fördelen med en lös benbit, jämfört med till exempel en sträckning är att man kan beräkna på ett ungefär när hästen är frisk för att kunnas sättas igång ordentligt.

Så jag är väl inte glad över det här beskedet, men inte heller jätteledsen. Om två månader så har jag och Hera klarat oss igenom det här och är fit for fight igen!

Ha en bra kväll!

Elin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0