Söndag

Riktigt ruskigt väder har det varit ute hela dagen idag! En dag då man borde stanna i sängen och titta på film och annat mysigt.. Men jag och mamma begav oss till stallet vi, och har varit där nästan hela dagen! Är fortfarande väldigt glad över att veta att Hera är på bättringsvägen, så det är liksom extra roligt att vara där och pyssla med henne nu.

Vi passade på att tvätta hennes innetäcke också, vilket verkligen behövdes... Så himla smidigt att slänga in det i tvätten när man kommer så är tvätten klar innan man ska åka.

När jag tar in Hera så ger jag henne lite lugnande och lite kraft med det. Förut kunde hon äta det lugnande direkt ur handen, med se det går inte längre, hon har liksom lärt sig att det är lugnande :P Men om man blandar med lite mat så slinker det ner!


Sedan så provade vi en metod som vår veterinär tipsade oss om, vilket blev en succé! Ska försöka förklara så gott jag kan, annars får jag kanske rita en bild sen, så att ni förstår. Jag har en tömkörningsgjort på henne och inspänningstyglar (är inte så hårt åtdragna, mest där så att hon inte kan dra huvudet så högt upp när hon "busar". Sedan har jag en halv tämkörnignslina (går lika bra med en longerlina) som löper genom bettringarna mot hennes höger sida och som jag sedan fäster i en av ringarna (ganska långt ner) på tömkörningsgjorden. Så när Hera tänkte bralla (fast hon ätit lugnande) så drog jag till en gång i linan och hon stog blickstilla och såg förvånat på mig. De resterande 20 minuterna följde hon efter mig som en hund och var hur lugn och lydig som helst! Det var verkligen toppen! 

För det känns inte så bra att ha en massa skarpa bett på henne för att kunna tygla henne, utan nu kunde jag istället säga till henne ordentligt en gång och sedan kunde jag gå med en slapp lina resten av tiden. Vi givk lite slalom på hoppbanan och över bommar och så, så att hon får tänka lite ;). 

Imorgon så börjar jag kursen Hästens rörelseapparat- struktur och funktion, vilket jag verkligen ser fram emot nu! :D Ska bli jätteroligt! Men kommer bli mycket plugg framöver. Så jag måste verkligen planera veckorna.

Nu ska jag snart äta middag, sedan ska jag iväg och jobba (alltså städa) innan det blir dags för sängen.

Hoppas er dag varit bra, för det var min :)



Haha, en pömsig Hera efter att ha gått slalom på banan


Kommentarer
Postat av: Tajna

Haha, hon ser allt lite drogad ut... ;)

2009-11-15 @ 18:11:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0