Heldag i kylan

Idag har jag verkligen varit i stallet länge! Och det under en av de kallaste dagarna i mitt liv. Var i stallet vid åtta och började med att rida Hera, som var jättepigg, men kändes väldigt känslig och fin! När vi ridit klart så gick vi upp till stallet och jag borstade henne ordentligt och la på ett täcke. Sedan kom hovslagaren och skodde henne, vilket tog ca en timme.

Jag hann mocka och så medan han skodde. Sedan släppte jag ut henne gjorde i ordning hö till både Sekúr och Hera innan jag hämtade in Sekúr. Jag gjorde i ordning honom och sen tog jag in hästarna, då jag hade intaget idag. Sen red jag Sekúr för första gången!

Han var väldigt spänd i början, men lugnade ganska snabbt ner sig. Det var väldigt stor skillnad på att rida honom jämfört med Hera. Han var extremt känslig för skänkeln (nästan flög i luften så fort man nuddade honom). Men det gällde att verkligen vara stadig i handen och ha ett jämnt stöd med skänkel och hand. Sedan fick man försliktigt lirka lite med honom och berömma så fort han gjorde rätt, vilket gjorde att han slappnade av. Jag jobbade mycket med att få honom att gå i en så låg form som möjligt då han har en tendens att bli stark och dra upp huvudet. 

Tog ett tag innan jag hittade knapparna, men efter ett tag gick det riktigt bra! Han var rolig att rida, har ett vädligt fint steg. Sekúr har gått 140 hoppning, så han är en riktig hoppe-häst ;).  



Hera efter dagens ritt


Haha, såhär såg Sekúr ut när jag kom. Han lär ju inte ha frysit om öronen i alla fall ;).


Stallkatten Puff envisades med att sitta på elementet i sadelkammaren, fast han är lite för tjock för att få plats... Men varmt var det ;)

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0