Hur ska jag nu göra?

Idag så gick det inte så bra att rida faktiskt. Eller min sits kändes betydligt bättre än vad den har gjort tidigare och Hera kändes också fin, tills en av hästarna i ridhuset började galoppera... Hera blev heltokig och hoppade på stället och småreste sig! När hon blir sådär är hon svår att få kontakt med. Hon blir som en unghäst som koncentrerar sig på sin omgivning och inte på ryttaren på ryggen. 

Först reagerade jag lite som jag har gjort den senaste tiden då hon varit konvalecent, att jag mest sitter stilla och försöker få henne att lugna ner sig. Men sen kom jag på att hon faktsiskt nästan är frisk nu och att hon får ta och skärpa sig och vänja sig vid sånna här saker! Hon har ju gått jättelugnt och fint den senaste tiden och då kan hon göra det nu också. Så när hon började dansa runt och hoppa så sa jag till henne på skarpen och försökte få henne att bara tänka framåt. Det fungerade ganska bra faktiskt. Så fort hon travade på framåt igen så fick hon beröm. När hon gått lugnt och lyssnade ganska bra på mig så avslutade jag och gick ut ur ridhuset och skrittade av henne runt anläggningen. Där ute så var hon ganska lugn, tittade till på en sak bara men lyssnade hela tiden på mig.

Känns lite jobbigt förstås att hon blev såhär, samtidigt som att det var ganska väntat att det skulle komma, förr eller senare och att jag måste ta tag i det. För när hon var i full gång så brydde hon sig inte alls om något av det där. Tror inte att hon bryr sig så mycket om det nu heller egentligen. Hon gjorde ju ingenting när jag skrittade på långa tyglar.. Hon har helt enkelt väldigt mycket energi fortfarande som hon inte gör av med och hon tyckte väl att den där skimmeln som galopperade var en bra anledning till att få studsa lite...

Men nu till frågan. Vi hade nämligen tänkt prova rida henne utan att ge lugnande då hon blivit så lugn den senaste tiden då hon får trava mer. Men nu när hon uppträdde såhär, ska vi prova då eller är det för riskabelt? Eller är det lika bra att ta tag i det, en gång för alla? Om vi nu skulle prova så gör vi det tidigt på morgonen när vi är ensamma i ridhuset.

Vad tycker ni?


Kommentarer
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

Jag hade nog gett lugnande & ridit på det en-två dagar till för att se hur hon skött sig då.. (för att inte riskera ditt eller hennes liv)



I sånna här situationer & då man faktiskt har ett val är det bättre att ta det säkra före det osäkra! Om du fortsätter med lugnande någon dag till tycker jag du ska rida ihop med andra för att "testa" henne & se hur hon reagerar då andra galopperar osv. Börjar hon dumma sig igen eller sköter hon sig? Sköter hon sig så är det ju bara att ta bort det lugnande & då kan du börja med att rida ensam utan andra hästar så miljön är lugn till en början.



Jag hoppas du fattar vad jag menar, blev kanske lite virrigt :P haha.

2010-01-14 @ 13:39:39
URL: http://linneabrandt.blogspot.com
Postat av: Tajna

Jag tycker att du ska prova utan. Nån gång måste bli första gången och funkar det inte alls, så får du väl backa ett steg och försöka ett par dar senare igen. Lycka till!

2010-01-14 @ 15:12:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0