Träning för Hannah

Idag red jag på hoppbanan för Hannah!

Det första vi gjorde var att titta på filmen från tävlingen och vi kunde konstatera det som jag hade misstänkt innan, jag hade en för dålig galopp! Alltså hur irriterande kan det bli? Jag vet ju själv att jag måste ha en bättre galopp, varje träning får jag konstaterat att jag måste ha bättre galopp och så åker jag på tävling och det fungerar inte. Varför då? Jo, jag har för dålig galopp.. SKÄRPNING ELIN!

Aja, det Hannah trode var att när hon då kommer i dålig galopp gång på gång och får ta i lite extra när hon hoppar så tröttnar hon till slut, för att det blir för jobbigt. Därav stoppen. 

Så det vi jobbade på under träningen var framför allt att få henne mer framför skänkeln, en ordentlig galopp och att jag verkligen ska sitta stilla med överlivet. Antingen så driver jag på med sitsen eller så är jag "för" följsam med överlivet då jag måste sitta emot och spänna magmusklerna ordentligt. Jag ska helt enkelt vara mer bestämt i mina handlingar så att Hera vet helt säkert vad jag vill att hon ska göra.

Jag fick galoppera mycket i varierade sitser, när jag stod i lätt sits så skulle hon galoppera på ordentligt och verkligen vara framför skänkeln. När jag sitter ner ska jag verkligen sitta tillbaka ordentligt så att jag inte gör något mellanting, för då sätter hon sig ritkigt på bakbenen.

Sedan fick jag hoppa två hinder som stod längs med långsidorna, ett räcke och en oxer. Jag skulle försöka sätta mig in i en tävlingssituation så att jag skulle förbereda hur långt innan jag måste komma fram i galopp för att hinna få ett bra tryck i galoppen till första hindret. Jag kom fram till att jag inte ska använda mig av någon volt innan för att i en volt så kortar hon automatiskt ihop galoppen och jag får då inte den galopp jag vill ha. Jag ska alltså gärna hinna galoppera på ett rakt spår och hinna med någon tempoväxling innan svängen kommer till första hindret.

När jag gjorde så så kom jag jättebra på hindrena och Hera hoppade verkligen kanonfint! Det jag också ska tänka på är att jag verkligen ska svänga för ytterhjälperna, framförallt ytterskänkeln! Då håller hon bäst tryck i galoppen genom svängen för att hon då får vara rak. Så får jag i alla fall jobba med henne för tillfället.

Så för mig att tänka på:
Tryck i galoppen
Sitta tillbaka (spänna magen)
Svänga för ytterhjälperna
Att vara bestämd


Läxa:
Att galoppera med varierad sits när jag rider själv och vara noggrann med att hon svarar  (på en gång) för skänkeln
Flytta för skänkel i skritt (svänga)



Tack och hej 

Elin 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0