Läsarfråga - Varför Hera går på lugnande

får jag bara fråga varför hon går på lugnande? går de inte att sitta på henne annars? :)

Hera är i vanliga fall en väldigt lugn individ som man kan rida med överallt, ensam eller med andra. Men nu när hon har vilat i 7 månader så blir hon (liksom många andra hästar som varit konvalecenter en längre tid) deprimerad och har enormt mycket överskottsenergi som hon aldrig blir av med. Hon blir då som en unghäst på nytt och hoppar till för i princip allt som går att bli rädd för (och allt annat).

Och ja,
det blir lite väl mycket rodeo för att det ska vara säkert att sitta på henne. Men det är även för hennes eget bästa, så att hon inte ska dra upp sin skada på nytt eller skaffa en ny. Jag hoppas verkligen att jag kan sluta med den snart! Vi tänkte prova att inte ge henne lugnande en morgon när det är lugnt i ridhuset och hon travar något mer än vad hon gör i dagsläget. :)

 



Har en stor röd rosett i svansen på Hera för att varna andra ryttare. Men när jag slutar med lugnande kanske jag borde ha en sån här hängandes där bak istället?


Kommentarer
Postat av: Lina Renström - Bli veckan blogg!

Du kan bli veckans blogg. Kika in!

2010-01-05 @ 00:53:27
URL: http://linastraningsdagbok.blogg.se/
Postat av: Tajna

Hihi, kul skylt

2010-01-05 @ 09:21:16
Postat av: Anonym

jaha okej :) hoppas att du kan göra de snart. De verkar vara en himla trevlig häst, och riktigt fin är hon också lycka till :D

2010-01-05 @ 09:22:06
Postat av: Veronica

Min häst har varit skadad och konvalicent i 8 månader nu, och eftersom han blir galen av att stå i sjukhage så står han nu på boxvila. Men iaf så skrittas att 20min om dagen och vi ger honom också lugnande, då han blir farlig annars! Ger honom det av samma anledning som du skriver :P



Fin blogg!

2010-01-06 @ 19:13:31
URL: http://veronicasroka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0