Läsarfrågor

va? menas det att man inte får ha bakbenskydd på hästar upp til 6 år? :S varför?

Jo, man får ha bakbensskydd på unghästar, men man får inte ha hur tunga som helst och inte vilka remmar på dem som helst. Jag tolkar det som att man inte får ha några slags teknikskydd på unghästar under tävling.

 

Hur kommer det sig att hon blir varm / svullen i benen? Har du provat med kyllera?

Anledningen till att hon blivit lite varm i benet är antagligen att hon har brallat i hagen och att det då blev för stor påfrestning för hennes gaffelband som ännu inte är starkt nog. Mer om hennes skada kan du läsa om här. 

Eftersom jag kom på morgonen och värmen troligtvis var från gårdagens lek i hagen så var det för sent att kyla. Kyla benet ska man helst göra inom närmsta timmen för att det ska ha nånon effekt. När jag kyler så använder jag kallt vatten då det är det absolut bästa anti-inflamatoriska. Men efter det så vill man ha värme i benet, för att öka blodcikulationen som ska främja läkprocessen, därför är det bra att linda benen då det ger värme = ökad blodcirkulation. Ett annat sätt att få igång blodcirkulationen är t.ex att skritta.

 



(Bild från osterbo-gard.se)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0